GODE APPS

Dette område er sammen med ”open booking” nok det varmeste område i forretningsrejseverdenen, og var nøgleområde både i London og Berlin.  I de fleste tilfælde opfattede jeg en blanding af ønsket om den fuldstændig perfekte App med alle områder inkluderet, men samtidig var der reservationer, på grund af det tempo Apps udvikler sig på.

Med alene 70.000 rejserelaterede Apps via Apple kan vi vel betragte området som noget uoverskueligt?

I BUNDEN AF DENNE ARTIKEL HAR VI FUNDET 35 GODE REJSE APPS FREM TIL DIG

Jeg har set på dette område og talt med mange rejsende. I mange tilfælde har de 50-100 Apps tilgængelige, herunder adskillige leverandøres, men bruger måske 5 regelmæssigt. Samtidig er infrastrukturen i industrien så kompleks, at den ”perfekte” globale løsning bare ikke findes. Concur (SAP) er nok ganske langt og Apps leveret af de forskellige Travel Management Companies (TMC), eller de globale reservationssystemer (GDS), er gode og brugbare. Problemet er bare, at de fastholder udviklingen på gamle strukturer, mens de enkelte leverandører spurter derudaf med nye løsninger.

Grundlæggende bør alle virksomheder forholde sig til dette område. Jeg er sikker på, at mere end 95% af alle forretningsrejsende i Europa har en smartphone.  Alene dette forhold gør at ”stikke hovedet i busken” ikke holder. De rejsende har allerede en lang række rejserelaterede Apps, som de bruger i større eller mindre omfang.

Leverandørerne: Luftfartsselskaber, ophold, lokal transport og tog

Her er den chance alle har ønsket: Personlig adgang til den rejsende

Derfor er alle i gang, både Internationalt og lokalt, med at betale formuer for at kunne få netop deres App tilgængelig på Apple, Android og Microsoft med så meget indhold som muligt, og alle mulige finurligheder. Jo flere rejsende, der tager App, jo mere trafik og indtjening. Alle leverandører får mulighed for at tilbyde alle slags tilkøb, konkurrencer og points.

Det betyder, at den enkelte leverandør, store som små, ser ud til at få lige vilkår. For de store vil det give problemer, da de små i stort omfang vil kunne tilbyde det samme. For de små betyder det at halse efter de store. Budgetterne er allerede ændret meget gennem de seneste årtier og vil ændre sig meget mere.

Kunsten bliver at levere præcist det, som den enkelte rejsende betragter som vigtigt for sig selv, og deri ligger leverandørernes udfordring. Samtidig vil de virksomheder, der er jeres kunder ikke bare lade gå og give los på rejseomkostningerne.

Som virksomhed/kunde bør den rejseansvarlige stille sig og ledelsen en række spørgsmål på følgende områder:

SIKKERHED

  • Hvad er vores politik på det sikkerhedsmæssige område?
  • Er tablets og smartphones en integreret del af vores kommunikation og data adgang, som medfører, at vi skal etablere et lukket og sikret kredsløb?
  • Stiller vi tablets og smartphones til rådighed for vores rejsende, eller er det bedre at de rejsende selv sørger for dette?

Kommentar:

Udviklingen inden for dette område går så hurtigt, at det vil være betydelige resurser der skal investeres og vedligeholdes for ikke at komme bagud, hvis man vil have total kontrol.

VIRKSOMHEDSINFORMATION

  • Øger vi ”complience” ved at gøre rejsepolitikken tilgængelig via Smartphone eller tablet?
  • Opnår vi besparelser og bedre udnyttelse af vore aftaler globalt, regionalt eller lokalt, ved at gøre dem tilgængelig via en App.
  • Udveksler de rejsende informationer og føler de sig mere ansvarlige ved at have adgang til fælles sociale netværk?

Kommentar:

Der er ingen tvivl om, at der opnås væsentlige positive og økonomiske fordele ved at gøre virksomhedsinformation tilgængelig via tablets og Smartphones.

REJSEBESTILLING.

  • Skal de rejsende have lov til at vælge deres egen bestillings App?
  • Skal virksomheden vælge at lade rejser bestille via den enkelte leverandørs App?
  • Skal virksomheden tillade, at de rejsendes data spredes over en række App?

Kommentar:

Dette område er lidt pest eller kolera. Hvis man forlanger, at der bruges en App fra for eksempel et TMC, vil man kunne opnå en vis datasikkerhed, men igen være afhængig af ”gamle” strukturer. Hvis man bruger de enkelte leverandører, får man bedre aftaler, men også mange forskellige strukturer for de rejsende at holde øje med og samtidig bliver det sværere at samle data op.

REJSEINFORMATION

  • Skal virksomheden satse på den eller de Apps, deres leverandører stiller til rådighed?
  • Skal virksomheden investere i resurser, der holder øje med markedet og finder de bedste produkter?
  • Hvordan sikrer virksomheden sig mod ”malware”

Kommentar:

Dette område er nok det mest komplicerede, da der konstant kommer nye Apps på markedet. Min anbefaling er at sikre, at de rejsende har et forum, de kan bruge til at foreslå og udveksle viden om området. Det kan også være et ansvar for de rejseansvarlige at holde øje med markedet. Der er så stor forskel på de enkelte globale områder, at de rejsende vil have behov for forskellige Apps alt efter destinationen.

OVERSIGT OVER DE REJSENDE.

  • Hvordan sikrer virksomheden, at man kan komme i kontakt med de rejsende, hvis uheldet er ude?
  • Hvordan skaber man oversigt over hvor mange rejsende der er på en given destination?
  • Hvordan sikrer man, at der er gode procedurer på plads, og at de efterleves?

Kommentar:

Via professionelle selskaber som International SOS (ISOS) eller forsikringsselskaber har industrien opbygget en afhængighed af de ”gamle” strukturer, hvor TMC og GDS sørger for dataudveksling. Det har en række mangler, da det i mange tilfælde ikke omfatter rejsende i egen bil eller med tog. Det stopper i nogle tilfælde også udnyttelse af ”open booking” i et multi leverandør miljø da de fleste bruger GDS informationerne.

Jeg tror, at dette område vil blive løst via telefonløsninger. Vi kan allerede i dag give lov til, at vores virksomhed har adgang til at se hvor telefonen og dermed den rejsende befinder sig her og nu, eller har været.

REJSEAFREGNING

  • Skal virksomheden levere specifikke Apps til rejseafregning?
  • Skal man acceptere at fotos af bilag er nok?

Kommentar:

Jeg er overbevist om, at den enkelte virksomhed vil have styr på dette, og vil bruge det økonomisystem, man overordnet bruger. Det styrker selvfølgelig de globale systemer og deres Apps udvikling, men alternativet kan blive rodet og uigennemsigtigt.

HOVEDET PÅ BLOKKEN

Med den tekniske udvikling omkring Bots (En bot (eller webrobot) er et computerprogram der er lavet til at udføre noget ved hjælp af internettet og i modsætning til en robot ikke har noget fysisk legeme), er spørgsmålet, om Apps er på vej ud. Det er min overbevisning at App vil være en del af Smartphone universet i årene fremover og selv om de erstattes af Bot er tiden kommet til at virksomhederne integrerer politik og processer ind i den mobile verden.

Min anbefaling for de kommende år

Jeg tror, den enkelte virksomhed begynder at bygge, designe eller købe Apps til deres kerne forretning. Den globale udvikling, og det faktum at størstedelen af jordens befolkning har en mobil eller Smartphone, vil tvinge den teknologiske udvikling derhen. Den enkelte virksomhed bør have en egen App, der indeholder:

  • Den rejsendes profil
  • Den rejsendes (og virksomhedens) kalender
  • Virksomhedens rejsepolitik
  • Lokale informationer om destinationen, for eksempel præference hoteller, kort, lokal transport etc.
  • Et forum hvor de rejsende kan udveksle viden, nye App, nye restauranter eller transportløsninger.

Hertil kommer: Vælge og anbefale en række App, der har værdi for de rejsende. Det kan være leverandør, eller neutrale App som for eksempel Roadmap eller Tripit. Det kan være Groupon i USA eller en lokal kinesisk brugbar App.


  • EBUSINESSTRAVEL.DK © 2019
  • AMM International ApS - Præstevejen 10A - DK 3230 Græsted - telefon 30343429 Email info@ebusinesstravel.dk