REJSEANSVARLIG? HVAD SÅ FREMOVER I EN POST COVID-19 TID?

Når der kommer en vaccine, er der ingen tvivl om, at virksomhederne vil genoptage de fysiske rejser. Der er dog heller ingen tvivl om at video, Virtual Reality (VR) og Augmentet Reality (AR) kommer til at erstatte mange typer forretningsrejser.

Vi er alle blevet vant til at deltage i webinarer, konferencer og videosamtaler i vores hverdag. Vi har opdaget, at det er mere effektivt, mindre tidsrøvende og med langt mindre tidsspilde end forbundet med fysiske rejser. Hertil ser vi udviklingen på fjernstyring og betjening via VR og AR kommer en masse opgaver til at blive udført med lokal arbejdskraft og med fjernstyring fra virksomhedens hjemland. Med de muligheder der med D3 printning udvides mulighederne endnu mere.

I tiden efter Covid19 risikoen vil mange føle et stort behov for at genoptage den ”gamle” virksomhedskultur og regler. Ja, komme tilbage til den tryghed den enkelte medarbejder havde med kendte rutiner og arbejde. Tidligere kriser har dog altid medført forandringer, og denne globale krise samt digitale udvikling vil betyde, at mange fremsynede virksomheder vil ændre en lang række vaner, herunder rejser og kommunikation.

For alle de serviceselskaber, der i en eller anden form betjener virksomheders medarbejdere i at arbejde væk fra deres normale arbejdsplads, vil det betyde, at de skal ”genopfinde” forretningsmodellen.

I dag arbejder vi med en teknologisk struktur der har sine rødder tilbage i halvfjerdserne. Den rolle som mange ”travelmanager`s” har spillet så godt og med succes, vil ændres markant alene ud fra helt nye behov og muligheder. De kan prøve at fortsætte med den gamle Ford T model eller samle forskellige områder på nye måder, der skaber helt andre og større værdier for deres arbejdsplads. Der vil fortsat være mange forskellige interessegrupper (stakeholders) præcist som i dag. Det gælder også værdien af signalgivning og adgang til topledelsen som fremover sagtens kan udnyttes og styrkes i en post covid-19 verden.

Hvordan kan du bygge en sådan funktion op?

En virksomhed rejser i forbindelse med et behov for at mødes F2F med kunder, kundeemner, leverandører og andre nøglepersoner. Der rejses i dag også for at udføre opgaver, socialt samvær og interne behov.

Derfor kan en vej være at samle alle relevante funktioner og produkter beregnet til at være væk fra arbejdspladsen og kommunikation under en funktion. Her er inkluderet sikkerhed, forsikring, bestilling og afregning før, under og efter rejsen samt kommunikation. Her er et eksempel på opgaver:

  • Afdækning og tilpasning af politikker og regler i en Post Covid19 rejseverden.
  • Identifikation af de fremtidige kommunikationsprodukter fra video, telefon, apps til VR og AR systemer samt virtual events.
  • Afdække behovet for viden om destinationer med risiko, visum, smitte, forurening, karantæne, vaccinationer og sikkerhed. Med færre F2F         møder, gennemføre alternative sociale arrangementer på tværs af virksomheden
  • Bygge en struktur op, der kan uddanne, opdatere og vedligeholde den viden, de medarbejdere, der bruger produkterne, har.
  • Identificere leverandører af de ovenstående produkter samt rejseleverandører fra forsikring, visum, rejsebureau, luftfartsselskaber, hoteller,       lokal transport og afregning. Forhandle og indgå aftaler med dem.
  • Sikre opsamling af data, forbrug af produkter, formidler undersøgelser, analysere og rådgive samt være bindeled mellem de forskellige               områder i den enkelte virksomhed.
  • Sørge for at viden er nemt tilgængelig for alle de områder og medarbejdere, der har behov. Vælge et socialt medie eller system, der kan           nås fra alle de lande, afdelinger og medarbejdere, der skal arbejde med det.

Det er klart at en tværgående funktion som denne ikke er nem at skabe eller arbejde med. En lang række vigtige områder er involveret fra økonomi, IT, HR, operationelle funktioner til management.

Til gengæld er det netop nu, der skal tænkes anderledes! Med avanceret teknologi, en forandringsvillighed på grund af Covid19 og pres på nytænkning er den, der viser vejen sikker på at blive lyttet til.

Er du den, der kan gøre det?

 Vi stiller gerne op og hjælper dig og din virksomhed gennem denne proces.


Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

  • EBUSINESSTRAVEL.DK © 2020
  • AMM International ApS - Præstevejen 10A - DK 3230 Græsted - telefon 30343429 Email info@ebusinesstravel.dk