• Menu
  • Menu

AirPlus trækker sig fra det kinesiske marked og udvalgte globale markeder, hvilket skaber travlhed i forretningsrejse branchen

I midten af 2025 vil AirPlus, et velkendt navn inden for rejseadministration, officielt trække sig fra det kinesiske marked og udvalgte markeder i resten af verden, primært i Asien og Stillehavsområdet og Latinamerika, ifølge deres offentlige meddelelse. Denne beslutning har sendt chokbølger gennem erhvervsrejsebranchen, især blandt multinationale virksomheder og professionelle inden for rejseadministration, som længe har stolet på AirPlus’s tjenester til deres forretningsrejsebetalinger i Kina.

AirPlus har været en nøglespiller i leveringen af Universal Air Travel Plan (UATP) kort, som er afgørende for mange virksomheders rejse- og udgiftsstyring. UATP-løsningen har funktioner som forenklede betalingsprocesser, udgiftssporing og nogle gange udvidede kreditvilkår. Virksomheden har opbygget en stor kundebase i Kina gennem årene og betjener en bred vifte af industrier, fra teknologi og finans til produktion og konsulentvirksomhed.

Nyheden om AirPlus’s afgang har efterladt deres kinesiske partnere og kunder i en tilstand af hastværk. Med kun omkring tre måneder tilbage indtil afgangen står virksomhederne nu over for den skræmmende opgave at finde alternative leverandører hurtigt. For at gøre ondt værre har Airplus netop meddelt deres kunder i Kina, at alle refusioner skal være afsluttet senest den 30. juni 2025 (selv for billetter udstedt samme dag!). Dette er ikke bare et simpelt skifte; det kræver en grundig evaluering af nye udbydere, potentielle ændringer i interne processer og i nogle tilfælde genforhandling af kontrakter med rejsepartnere. For mange virksomheder, især dem med komplekse rejseprogrammer og store rejsebehov, skal denne overgang være problemfri for at undgå forstyrrelser i deres forretningsdrift.

Behovet for at finde en passende erstatning er blevet en umiddelbar prioritet for rejseansvarlige og indkøbs-/finansprofessionelle i de berørte virksomheder. De er nu i et kapløb med tiden for at identificere og onboarde nye tjenesteudbydere, der kan opfylde deres specifikke krav, uanset om det drejer sig om at opretholde det samme serviceniveau, tilbyde lignende betalingsbetingelser eller integrere med eksisterende rejseadministrationssystemer.

Airplus har for nylig annonceret deres anbefalede partnere i Kina som en erstatning for dem selv, når de forlader markedet. Selvom de ikke yder nogen reel overgangsstøtte eller assistance, er der to UATP-løsningsudbydere, de anbefaler: Antu og Billink, samt en bank, CMB (”China Merchant Bank”). Når vi ser på de tilgængelige muligheder, er det klart, at en velinformeret beslutning er afgørende for at sikre en problemfri fortsættelse af erhvervsrejseaktiviteterne i Kina, og jeg forsøger at give flere oplysninger nedenfor, så du kan træffe en velinformeret beslutning.

Analyse af eksisterende alternative markedsløsninger

Antu: Et stabilt valg

Antu Jinxin har etableret et dybtgående samarbejde med Air China og China Eastern Airlines. Virksomheden fungerer som UATP-kortudsteder for disse to store flyselskaber i Kina, hvilket betyder, at Antu kan levere kort til enten Air China eller China Eastern Airlines.

Med hensyn til finansiel styrke har Antu Jinxin et solidt fundament. Virksomheden har 1 milliard yuan i egenkapital og har med succes sikret sig et lån på 1,5 milliarder yuan fra seks store banker. Denne store kapitalreserve gør det muligt for virksomheden at håndtere store transaktioner problemfrit. For eksempel, når en stor virksomhed oplever en pludselig stigning i rejsebehov, kan Antu hurtigt stille de nødvendige midler til rådighed for at sikre, at flyrejse-relaterede betalinger foretages rettidigt.

Virksomheden har i de seneste år fokuseret på store lokale kinesiske virksomheder og statsejede virksomheder og har opbygget en stor kundebase, der anslås til at have et årligt handelsvolumen på omkring 5 milliarder CNY i 2024.

Antu er et datterselskab af Travelsky, som er den eneste GDS-operatør i Kina for flybilletter, hvilket giver dem en stærk fordel inden for teknologi og finansiel stabilitet.

Antu har UATP-kort fra China Eastern Airlines og Air China

Antu har en betydelig fordel på markedet med sit ejerskab af UATP-kort udstedt i samarbejde med China Eastern Airlines og Air China (dette vil vi komme nærmere ind på senere i denne artikel). Dette unikke tilbud giver virksomhederne mulighed for at vælge mellem to forskellige løsninger, der bedst passer til deres rejseaktiviteter og behov.

For virksomheder, der ofte rejser med China Eastern Airlines eller Air China, betyder brugen af Antus UATP-kort, at de potentielt kan drage fordel af præferencepolitikker og eksklusive tjenester, der er forhandlet mellem Antu og flyselskaberne.

Billink: Erfarent team, ny virksomhed

Billink er en nystartet virksomhed inden for området. En af virksomhedens fordele er, at nogle af teammedlemmerne er tidligere ansatte hos AirPlus. Disse personer bringer dybdegående viden og erfaring fra branchen med sig, hvilket kan være fordelagtigt i hurtigt at forstå og imødekomme behovene hos kunder, der tidligere var hos AirPlus. De er fortrolige med de operationelle processer, kundernes smertepunkter og markedsdynamikken inden for UATP-kortforretningen, hvilket potentielt giver Billink mulighed for at tilbyde mere målrettede tjenester.

Som en nystartet virksomhed står Billink dog også over for flere udfordringer. Deres markedsandel er i øjeblikket lille (ikke bekræftet nogen reel UATP-kunde på tidspunktet for denne artikel), og de har en meget begrænset kundebase inden for deres hotelbetalingsløsning, som de har opbygget i de seneste tre år. Sammenlignet med mere etablerede aktører som Antu har de endnu ikke haft tid til at opbygge nogen kundebase, da deres samarbejde med China Eastern Airlines først startede efter Airplus’s meddelelse om deres intentioner om at forlade Kina. Denne meget begrænsede markedstilstedeværelse kan give anledning til bekymring blandt potentielle kunder om virksomhedens langsigtede levedygtighed og evne til at skalere deres tjenester.

Stabiliteten af deres tjenester skal også testes fuldt ud. Nystartede virksomheder står ofte over for ressourcebegrænsninger, herunder begrænsede økonomiske ressourcer og et mindre team. Dette kan potentielt påvirke deres evne til at håndtere store operationer, yde kundesupport døgnet rundt eller hurtigt tilpasse sig ændringer i markedet eller lovgivningsmiljøet. For eksempel kan Billink i tilfælde af en pludselig stigning i efterspørgslen have svært ved at allokere tilstrækkelige ressourcer til at sikre, at alle kunder modtager rettidig service af høj kvalitet. Der kan også være usikkerheder med hensyn til deres teknologiske infrastruktur, hvilket kan føre til problemer som systemnedbrud eller dat sikkerhedsrisici.

Mastercard: Kreditkortløsning

Mastercard er et velkendt kreditkortprodukt. For virksomheder, der har til hensigt at udstede kort til alle ansatte, tilbyder det visse fordele. Ved at bruge Mastercard kan alle rejserelaterede udgifter blive trukket direkte på virksomhedskortet, hvilket eliminerer behovet for, at medarbejderne først skal betale ud af egen lomme og derefter vente på refusion. Denne engangsløsning forenkler udgiftsprocessen for både medarbejdere og virksomheden. Det reducerer den administrative byrde ved håndtering af refusionsanmodninger, minimerer risikoen for fejl i refusionsprocessen og forbedrer den overordnede effektivitet af udgiftsstyringen.

På det kinesiske marked har kreditkort dog potentielt visse begrænsninger. På grund af reglerne i China TravelSky Settlement Center kan kreditkort ikke bruges til at betale for flybilletter som betalingsform i GDS-systemet. I Kina accepteres kun UATP- eller agent BSP (ARC)-konti til betaling af flybilletter, i modsætning til oversøiske markeder, hvor kreditkortbetalinger for flyselskaber er almindelige. Dette begrænser anvendeligheden af kreditkort til virksomheders flyrejserelaterede betalinger, især i betragtning af at flyrejser udgør en stor del af erhvervsrejseudgifterne, og disse øgede gebyrer vil påvirke de samlede omkostninger ved erhvervsrejseprogrammet. Fordelen her er, at alle hoteller og de fleste erhvervsrejserelaterede produkter har en meget høj accept af kortene i hele Kina, og dette kan skabe en konsolideret tilgang til betalingsprogrammet for erhvervsrejser. De tilbyder også en central betalingsløsning i stedet for at skulle udstede individuelle kort til hver medarbejder/rejsende.

American Express: En kommende mulighed

American Express opnåede sin betalingslicens i Kina relativt for nylig. Indtil videre har de et meget stærkt fokus på personlige kreditkort i Kina. I lang tid har de kun haft en co-branded kortløsning i Kina.

Der har været nogle nye udviklinger hos American Express i Kina, og de har etableret en helt ny centraliseret udgiftsstyringsløsning for erhvervskunder, detaljerede udgiftsrapporter for forskellige afdelinger eller projekter og muligheden for at sætte forbrugsgrænser på virksomhedsniveau. Vi afventer yderligere information om dette nye produkt og om det er noget, der ligner BTA-produktet, som er meget modent og tilgængeligt på mange oversøiske markeder.

Store banker i Kina – ICBC, CCB og CMB

Kinas store statsejede banker, der har et relativt stærkere fokus på firmakort, inkluderer, men er ikke begrænset til: ICBC (”Industrial and Commercial Bank”), CCB (”China Construction Bank”) og CMB (”China Merchant Bank”). De er også de vigtigste kortudstedende partnere for globale betalingsnetværk som American Express, Mastercard og Visa på det kinesiske marked. Disse banker har mulighed for at udstede en række forskellige kortprodukter, hvilket giver erhvervskunder mere fleksibilitet og flere muligheder for at imødekomme deres specifikke behov. Bankernes korttilbud og vilkår kan dog variere betydeligt afhængigt af bankforbindelsen og forhandlingerne. Ved evaluering af potentielle kortudstedende partnere bør virksomheder overveje faktorer som acceptdækning, kreditgrænser, udgiftsstyringsfunktioner, integration med rejsebestillingsværktøjer og den samlede omkostningsstruktur. Etablering af et stærkt bankpartnerskab, der stemmer overens med virksomhedens rejseprogramkrav, er afgørende for at sikre en problemfri overgang og fortsat effektivitet i betalings- og udgiftsprocesserne for erhvervsrejser.

Udestående/fremtidige udfordringer

Dataoverførsel til Concur Expense

I øjeblikket overfører mange virksomheder flybilletdata til Concur Expense-refusionssystemet via AirPlus’s interface. Denne problemfri integration har været afgørende for effektiv udgiftsstyring. Med AirPlus’s afgang fra det kinesiske marked risikerer denne funktionalitet dog at forsvinde.

Denne dataoverførselsmekanisme har muliggjort realtidsovervågning af rejseudgifter, automatisk kategorisering af omkostninger og nem generering af udgiftsrapporter. Når en medarbejder for eksempel bestiller en flyrejse ved hjælp af et AirPlus UATP-kort, overføres de relevante billetoplysninger, såsom flyrute, pris, eventuelle ekstra gebyrer og virksomhedsspecifikke oplysninger som medarbejder-ID’er, omkostningsstedskoder og projektkoder, automatisk til Concur Expense-systemet. Dette sparer ikke kun tid for medarbejderne ved manuel indtastning af udgiftsoplysninger, men reducerer også risikoen for fejl i udgiftsrapporteringen.

Det er ikke ligetil at finde en erstatningsløsning. Nye tjenesteudbydere har muligvis ikke det samme integrationsniveau med Concur Expense. De mangler muligvis den nødvendige tekniske infrastruktur eller systemintegration med Concur. Dette kan føre til et sammenbrud i dataoverførselsprocessen, hvilket resulterer i, at medarbejderne skal vende tilbage til manuel dataindtastning. Manuel indtastning er ikke kun tidskrævende, men øger også sandsynligheden for fejl, såsom forkert dataindtastning eller fejlkategorisering af udgifter. Det kan også forstyrre virksomhedens workflow for udgiftsstyring, hvilket gør det vanskeligere at spore og kontrollere rejseudgifter.

Risiko for afvisning fra individuelle flyselskaber

I øjeblikket er der en liste over 54 flyselskaber, der ikke accepterer UATP i Kina. Nogle er internationale flyselskaber, og nogle er kinesiske selskaber, hvor de vigtigste med betydeligt salgsvolumen er China Southern Airlines, Hainan Airlines og Xiamen Airlines. Dette skyldes primært omkostningsrelaterede hensyn, der opstod i COVID-æraen (og ikke er blevet ændret efter pandemien), og det øger kompleksiteten i det samlede betalingslandskab for flyrejser i Kina.

China Southern Airlines’ beslutning om at stoppe med at acceptere UATP-kort i 2021 har haft en vis indvirkning på virksomheder, der ofte bruger dette flyselskab til forretningsrejser. Disse virksomheder måtte finde alternative betalingsmetoder, hvilket ofte involverede mere komplekse processer og potentielt højere omkostninger. Hvis andre flyselskaber følger China Southern Airlines’ eksempel, vil det betydeligt begrænse virksomhedernes muligheder, når de skal vælge en erstatning for AirPlus. Bekymringen er nu, om denne situation vil fortsætte, eller om andre flyselskaber vil følge trop og afvise kort udstedt af ikke-tilknyttede enheder, dvs. at Air China ikke accepterer UATP-kort udstedt af China Eastern Airlines og omvendt.

Hvis et flyselskab for eksempel nægter at acceptere et bestemt UATP-kort udstedt af en ny udbyder, vil virksomheder, der er afhængige af dette flyselskab, have svært ved at betale for flybilletter. De kan være nødt til at bruge mindre bekvemme betalingsmetoder, såsom bankoverførsler, hvilket kan være tidskrævende og kræve yderligere administrativt arbejde. Dette kan også føre til ineffektivitet i rejsebestillingsprocessen, da virksomheder muligvis skal bruge mere tid på at koordinere betalinger og sikre, at billetterne udstedes rettidigt. Usikkerheden omkring flyselskabernes accept tilføjer endnu et lag af kompleksitet til den allerede udfordrende opgave med at finde en passende erstatning for AirPlus’s tjenester.

Hvis vi vender tilbage til det punkt, at Antu samarbejder med både Air China og China Eastern, kan det tilføje en vis fleksibilitet til situationen, hvis accepten ændres i fremtiden.

China Eastern – Ét flyselskab, to kort

For at gøre det endnu mere komplekst forlyder det, at der i øjeblikket er to forskellige juridiske enheder inden for China Eastern Airlines, som samarbejder med forskellige leverandører på markedet om at udstede UATP-kortene. Disse er China Eastern Air Holding Company og China Eastern Commercial Factoring Company Limited. Det er endnu uvist, hvordan fremtiden ser ud for denne struktur, og om der vil ske en konsolidering, når støvet har lagt sig efter denne omgang kapløb om kunderne og mulighederne efter AirPlus forlader Kina.

Omfavn forandring og planlæg forud

AirPlus’s exit fra det kinesiske marked er uden tvivl en betydelig begivenhed, der bringer både udfordringer og muligheder for landskabet inden for forretningsrejse administration. Det har tvunget virksomheder til at genoverveje deres strategier for rejsebetaling og -administration, men det har også åbnet døren for at udforske nye og potentielt bedre egnede løsninger.

Virksomheder bør ikke forsinke beslutningerne vedrørende deres alternative rejsebetalings

alternativer. I betragtning af den tidskritiske karakter af AirPlus’s exit kan for lang ventetid føre til forhastede beslutninger og potentielle driftsforstyrrelser. Ved at handle tidligt kan virksomheder foretage grundig research, indgå i detaljerede forhandlinger med potentielle leverandører og sikre en problemfri overgang. Dette inkluderer test af nye betalingssystemer, oplæring af medarbejdere i nye processer og etablering af stærke kommunikationskanaler med de nye tjenesteudbydere.

Efterhånden som forretningsrejse industrien i Kina fortsætter med at udvikle sig, skal virksomhederne forblive omstillingsparate og fremadskuende. Evnen til hurtigt at reagere på markedsændringer, såsom en stor spillers exit som AirPlus, er afgørende for at opretholde effektive forretningsrejseaktiviteter. Ved nøje at følge markedstendenser, teknologiske fremskridt og lovændringer kan virksomheder træffe velinformerede beslutninger, der ikke kun opfylder deres nuværende behov for rejseadministration, men også positionerer dem godt for fremtidig vækst og succes på det dynamiske marked. I dette konstant skiftende miljø er det afgørende at være proaktiv og velforberedt for at sikre, at erhvervsrejser fortsat understøtter virksomhedens overordnede forretningsmål uden unødvendige forstyrrelser eller øgede omkostninger. 

Skrevet af Jonathan Kao CFA
Oversat af Ole Mortensen

Fortæl om en oplevelse eller del information

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *