• Menu
  • Menu

HVORDAN KOMMER DU I GANG MED FORRETNINGSREJSERNE I EN POST COVID19 VERDEN?

Juli 2021. Vi oplever vækst i antallet af passagerer, overnatninger og fysiske møder. Det meste af væksten skyldes ferier -og familierejser samt at alle transportselskaber, hoteller, biludlejning satser på området samtidig med at forbereder sig på at den forretningsrejsende kommer tilbage.

Der er ikke tvivl om at din virksomhed vil øge antallet af rejser de kommende måneder, men Covid19 bekræftede at mange møder og samtaler går fint via elektroniske medier. Den trend vil fortsætte hvilket betyder langt færre fysiske rejser.

Med meldinger om returnerende smitte i bølger, forskellige regler i landene, øget risiko for de rejsende, færre transportmuligheder er tiden kommet til at gentænke den måde netop din virksomhed har indrettet sig på. Det gælder selvfølgelig først og fremmest basisforretningen, men her prøver vi at dele nogle ideer der kan bruges i en opstartsfase.

Fra en regelbaseret Rejsepolitik med alt fra hvor tidlig en rejse skal bestilles, bruge de aftaler der var indgået og en hurtig rejseafregning er spildtid, risici undervejs og ikke mindst klima elementer den enkelte virksomhed skal forholde sig til. Især klima og miljø er nøgleområder da rejser genererer 4-8% af CO2 udslip i verden.

Derfor er det vigtigt at dine rejsende ikke bare går tilbage til de gode tider i 2019, men nu vurderer værdien af den fysiske rejse versus elektroniske løsninger fra starten. Vi tror at 2 små undersøgelser vil medføre at de vigtigste elementer bliver synlige. Vores eksempel er bare det og den enkelte virksomhed skal lave den der passer ind i værdierne og målene.

Her er den de rejsende skal udfylde inden rejsen bestilles: HER

Her er den de rejsende skal udfylde når rejsen er afsluttet: HER

Det er nemt at lave undersøgelser. Disse er lavet i Excel og svarene kommer ind i et Excel ark som der kan arbejdes videre på.

Der er en klar global tendens at rejsepolitikkerne løsnes og de rejsende får mere autonomi til selv at vælge transportselskab og hvor de vil bo på destinationen. Det kan sagtens gøres med mindre regler:

  • Brug loft på de enkelte elementer i rejsen. I kender allerede de vigtigste destinationer for jeres virksomhed så at sætte loft på hvad transporten, hotellet, lokal transport, fortæring maximalt må koste skaber gennemsigtighed og sparer en masse administration.
  • Regn ud hvad brugen af elektroniske medier koster og sæt en pris på møder, konferencer og samtaler så det kan sammenlignes med omkostningen ved den fysiske rejse (inkl. de timer de rejsende er undervejs).
  • Sørg for at de rejsende fra starten bliver orienteret om risici på destinationen og undervejs.
  • Sørg for at de rejsende gøres opmærksom på deres klima og miljø aftryk.
  • På samme måde som virksomhedens andre indkøb skal de rejsende oplyse afkastet på den investering fysiske rejser giver.

Vi står selvfølgelig gerne til rådighed med ideer og hjælp. Kontakt os på info@ebusinesstravel.dk eller telefon +45 30 34 34 29

Fortæl om en oplevelse eller del information

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *