• Menu
  • Menu

Genovervejelse af Forretningsrejser: Omfavning af Teknologi og Bæredygtighed for en Grønnere Fremtid

I sidste uge deltog jeg i et webinar om køberes ønsker og udfordringer. Meget indsigtsfulde personer med stor erfaring talte, og bekræftede en gammel forståelse af, at forretningsrejser ikke styres af bæredygtighed, men af globalisering. Det faktum, at rejser er en lokal industri, blev ikke rigtig berørt, men vanskelighederne ved implementering og vedligeholdelse af globale politikker og regler var ganske tydelige.

Forretningsrejser er en stærkt signalgiver for virksomhedens ledelse (C-suite), på grund af mange tværfunktionelle interessenter og på linje med bil- og repræsentations politik, men få virksomheder har lært at bruge det på virksomhedsniveau som et stærkt testområde for teknologi som AI, VR, AR og online kommunikation.

Den rejseansvarliges rolle er ofte på tredje niveau, og forretningsrejser betragtes blot som en omkostning, der er nødvendig for at vokse forretningen. Der er stadig en stærk tro på, at forretninger fungerer bedst med fysisk tilstedeværelse, men i virkeligheden halter de ældre generationer efter de nye tendenser.

Hvor ofte hører vi ikke de nye generationer møde deres venner og bekendte på Snapchat, TikTok, FaceTime og mange andre online kommunikationsplatforme frem for fysisk? TikTok bruges af 26% af personer over 21 år. De er allerede ved at træde ind i din virksomhed og tænker sandsynligvis, at de er tilbage i middelalderen. For dem er rejser underholdning og interessant, men ikke afgørende for din virksomhed. Forretningen vil fremover blive håndteret online.

Forretningsrejse industrien i 2024?

Hvis en rumrejsende kom ned til jorden og gennemgik rejseverdenens teknologi, ville deres første reaktion sandsynligvis være, hvorfor vi har så sofistikerede fly, men også hvorfor gammeldags mainframe-software ikke er erstattet. Jeg vil personligt sparke nogen, der nævner værdien af NDC. Det er forældet, og virksomheder som Amazon vil grine deres hoveder af, hvis de ved, hvor gammeldags vi arbejder og tænker.

Jeg er en af dem, der er skyldige, men jeg var i det mindste en del af et team, der opbyggede et berøringsfrit papirløst miljø med 250-300 små softwareværktøjer, der integrerede og opførte sig som ét system online og offline.

Jeg er opmærksom på ankomsten af nye spillere som Spotnana, Naval, Farecsar og sandsynligvis mange på vej, som vil og kan ændre landskabet for forretningsrejser. Men med hastigheden af nye AI-ventures, der ankommer, vil de nuværende høje distributionsomkostninger (både direkte og indirekte, med behovet for alle slags eksperter og manglende evne til at tilføje flere mersalgsfunktioner) tvinge leverandørerne til at fremskynde den nødvendige udvikling og lancering.

Når man ser på bilindustrien og skiftet til elektriske køretøjer, har jeg spekuleret på hvor få måneder Elon Musk ville have brug for at analysere rejsebranchen, opbygge en sofistikeret salgsplatform for rejseudbydere og prise de eksisterende distributionsaktører ud af markedet? Jeg tror mindre end et år. Desværre vil det største problem ikke være at bygge og lancere et system, men at få omvendt alle de mennesker, hvis job (eller ekspertise) kan blive truet, hvilket vil være en udfordring ud over hvad man kan tro, håbe og forvente.

Lad os kaste et blik på den forurening, vores industri repræsenterer. IATA og flyselskaberne har konstant hævdet, at den private luftfartsindustri kun står for omkring 2% af de globale CO2-udledninger, når det i virkeligheden er 4-6% på grund af, at de fleste sker i 10.000 fods højde. Hertil kommer charter, militær, fragt og private flys udledning.

Der foregår noget greenwashing, men i stedet burde IATA arbejde sammen med regeringer og flyselskaber for at hjælpe med at finansiere store investeringer i CO2 forurening kompenserende virksomheder og ikke bare tilbyde et lille personligt gebyr for at få det til at se “pænt” ud.

I Danmark har den offentlige tænketank “Klimarådet” beregnet, at et gebyr på 100 Euro for at kompensere for 1 ton CO2-udledninger er “fair”. Hvis flyselskaberne og andre leverandører bruger denne benchmark, indsamler pengene og videresender dem til semi-offentlige globale fonde med en blanding af eksperter, finansfolk og offentlige personer, der kunne investere i CO2-kompenserende virksomheder og gøre den nødvendige opfølgning og rapportering.

Her er udviklingen i luftfartsture over de sidste 50 år!

“Boeing 737 Max kan kaldes et standardfly med 157 sæder. Jeg har lavet nogle beregninger, der endelig viser en løsning, der kan lave nogle seriøse ændringer. De fleste eksperter tror på at begrave CO2 under jorden, SAF og andre former for brændstof kan hjælpe, men hvad der virkelig er brug for, er en eller flere superfonde, der er i stand til at finansiere en lang række løsninger til CO2-kompensation.

Hvis vi ser på den gennemsnitlige afstand af en rejse, inkluderer brændstofforbrug ved afgang og landing samt 145 passagerer pr. flyvning, kan en global afgift på 11$ pr. strækning pr. ferierejsende og 13$ pr. forretningsrejsende fylde en super-fond eller fonde med 33 milliarder $ hvert år. Hvert land ved, hvordan man opkræver skatter eller afgifter fra flyselskaber, så det handler bare om at blive enige og handle.”

Så mine nytårsønsker er trefoldige:
1. Jeg ønsker, at flere fysiske rejser erstattes med online kommunikation.
2. Hvis en fysisk rejse er løsningen, lad den da være dyrere, og brug gebyrerne til kompenserende løsninger.
3. Mennesker villige til at prøve innovative løsninger med et højere fokus på at redde vores planet.

Jeg ønsker jer alle en glædelig jul, nytårsfejring og et fantastisk 2024.

Fortæl om en oplevelse eller del information

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *