• Menu
  • Menu

7 NYE MÅDER AT OPLEVE FLYVNING PÅ I COVID-19-ALDEREN (OG 1, DER IKKE ÆNDRER SIG)

Flyselskaberne er MEGET bekymrede over din sikkerhed, altså bortset fra når flyet skal pakkes.

Af Mark Wilson (Fast Company) At rejse på et Krydstogtskib svarer til at opholde sig i en petriskål med COVID-19, men at flyve virker heller ikke for klogt. Lufthavne er fulde af mennesker og lange rækker med rejsende. Flyene har bygget hele deres forretningsmodel på at pakke så mange mennesker som muligt i et lille rum fyldt med genanvendt luft. Og selvfølgelig kan en enkelt inficeret person, der flyver fra en by til en anden, også sprede en pandemi.

Men flyrejser udgør også 2,7 billioner dollars af det globale BNP, hvilket betyder at luftfartsselskaber planlægger deres comeback ligesom alle andre industrier. Den internationale luftfartsforening (IATA) er en organisation, der repræsenterer 290 flyselskaber globalt og dækker 82% af al kommercielt lufttrafik. Denne uge uddelte gruppen et 21-siders biosikkerhedsdokument til genoptagelse af operationerne. Køreplanen er ikke afsluttet, og det er heller ikke nødvendigvis sanktioneret af noget styrende organ, der betyder noget. Men som betragtning af IATA’s holdning er denne rapport vores bedste blik på, hvad branchen planlægger for sit comeback, og hvad vi kan forvente, hvis vi flyver i en tid med COVID-19.

Vi har læst rapporten for at skære al flødeskummet væk fra rapporten og gøre den nemmere at forstå. Her er højdepunkterne for, hvad der kan ændres til din næste flyrejse.

  1. Du skal gøre mere, før du går til lufthavnen

IATA ønsker først og fremmest at minimere den tid, folk er i lufthavnen. Og som en del af dette initiativ antydes det, at passagerer skal være i stand til at gøre endnu mere af indtjekningsprocessen hjemmefra. De beder alle verdens regeringer om at muliggøre mere elektronisk registrering af visa og andre rejsedokumenter før selve afrejsen. Men endnu mere simple opgaver vil ændres. IATA går så langt som at antyde, at folk vil begynde at udskrive bagagetags hjemme i stedet for at gøre det ved indtjekning.

  1. Du skal beskæftige dig med temperaturscreeninger og være jaloux på dem med immunitetspas.

Inden du kommer ind i en lufthavnsterminal, skal du tage din temperatur (formodentlig med et kontaktløst infrarødt termometer, der scanner din pande). Sjovt! Du vil også støde på en temperaturscreening, når du lander på din destination.

Men IATA antyder, at det i fremtiden er muligt med en hurtig COVID-19-test til at screene alle passagerer, så hele terminaler kan betragtes som sterile. Skulle regeringer ønske at indføre “immunitetspas”, siger IATA, at de “ville spille en vigtig rolle.” Hvad mener de præcist? Vi tror at planen er at springe sikkerhedskontrollen over, men det er bare et gæt.

  1. Du står i socialt baserede linjer

Uanset om det er i en række for at få din temperatur taget, eller en række til at gå gennem sikkerhed, eller en række til at gå ombord på flyet, foreslår IATA 1 til 2 meter mellem mennesker. På papiret er dette forslag enkelt nok, men i praksis har disse snoede, pakkede rækker brug for betydeligt mere plads. Enhver, der har set og oplevet de håbløst lange rækker af mennesker, der går gennem døre og omkring rulletrapper, kan forestille sig, hvor hurtigt denne situation kan gå galt.

  1. Fremover tjekker du sandsynligvis din håndbagage ind

Rækken der altid fremkommer når flyet bordes bliver endnu mere vanskelig. IATA foreslår, at lufthavne og regeringer bliver nødt til at ændre de såkaldte gateways, blot for at give folk mulighed for at komme på flyet. En ting, du allerede nu kan forvente, er, at håndbagage vil være begrænset for at kunne hjælpe og udjævne boardingprocessen. Med andre ord skal du tjekke mere bagage ind, end du er vant til. Vil flyselskaberne tilbyde gratis ind-tjekket igen? Det tror jeg ikke

  1. Du vil opleve social afstand overalt. . . undtagen inde i det faktiske fly.

“Baseret på oplysninger, vi har analyseret, er risikoen for transmission af COVID-19 fra en passager til en anden passager om bord er meget lav,” skriver IATA, hvor det citerer, hvordan fly bruger HEPA-filtre til at filtrere luften snesevis af gange i timen, og at folk sidder allerede fremad i stedet for mod hinanden.

Mindst en ekspert er uenig, da en passagers vejrtrækning stadig spreder sig hen over rækkerne i kabinen, før den filtreres. Men IATA’s holdning er meget fast og selvfølgelig i tråd med de økonomiske interesser i luftfartsindustrien, der stadig sigter mod at pakke flere mennesker sammen på fly: ”Fysisk afstand om bord (f.eks. Gennem blokerede sæder) er ikke nødvendigt,” skriver gruppen. IATA anbefaler ikke, at midterste sæder skal være ledige, eller antallet af passagersæder på nogen måde begrænses. De anbefaler, at passagerer bærer masker, men det er ikke obligatorisk.

  1. Du kan blive markeret i flyet, hvis du er har symptomer

Forestil dig, at du er er kommet igennem til flyet, fordi du ikke har en forhøjet temperatur, men du ender med at få et hosteanfald, når du står på. Flyvepersonalet bliver trænet til at screene efter COVID-19 under flyvningen og vil få til opgave at ”løse” problemet. Hvordan forestiller man sig situationen? Den inficerede passager ville blive bedt om at bære en maske og derefter adskilt fra andre med 3 meter eller omkring et sæde i alle retninger (hvis plads tillader det, hvilket synes umuligt i et fyldt fly). De får deres eget dedikerede toilet, hvis det er muligt, og et enkelt besætningsmedlem får ansvar og skal hjælpe. For at være helt ærlig, lyder denne form for behandling på en kommerciel flyvning. . .ikke helt hen i vejret?

  1. IATA overvejer om du skal tilbydes gratis steriliseringsservietter til dit sæde

WOW! Gratis!

  1. Du får lettere fat i din bagage

Her er en subtil, lille gevinst for ind-tjekket bagage overalt: IATA foreslår, at luftfartsselskaberne bruger det maksimale antal transportbånd for at fremskynde og tillade sociale afstande ved bagage opsamling. Med andre ord, farvel med at bruge albuen når du får øje på, hvad der kan være din sorte rulletaske midt i al bagagen fra tre flyvninger og andrepassagerer, der gør det samme, alt sammen mens et halvt dusin bagagebælter i nærheden står helt ubrugte

Fortæl om en oplevelse eller del information

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *