• Menu
  • Menu

DIN NYE OG OPDATEREDE REJSEPOLITIK

Der kommet mange spændende muligheder og løsninger på de elementer der bør indgå i en rejsepolitik. Grundlæggende vil flere arbejde på at forenkle de eksisterende og samtidig udnytte de teknologier og arbejdsmuligheder den tekniske udvikling har og vil bringe til de fremtidige arbejdspladser.

Jeg har gennem længere tid læst og lyttet til en lang række dygtige, erfarne mennesker, der har beskæftiget sig med forretningsrejser i årtier.

Der kommet mange spændende muligheder og løsninger på de elementer der bør indgå i en rejsepolitik. Grundlæggende vil flere arbejde på at forenkle de eksisterende og samtidig udnytte de teknologier og arbejdsmuligheder den tekniske udvikling har og vil bringe til de fremtidige arbejdspladser. 

  • Sørg for at rejsepolitikken afspejler virksomhedens værdier og mål. Ingvar Kamprad formulerede det glimrende ved at fortælle at grunden han brugte billige hotelværelser, var at når han skulle forhandle med fabrikanter og blev set gående ud eller ind på et Hilton hotel ville han ikke kunne opnå billigste pris. Hvis du kommer fra Mckinsey, er timeprisen så høj at du skal kunne ændre billetten og rejse tidligere. Husk at rejsepolitik er en fantastisk signalgiver til organisationen da den omfatter og påvirker interessenter fra alle personalegrupper. 
  • Betragt hele rejsen som et projekt og ikke bare det enkelte element fly, tog, ophold, billeje og fortæring. På den måde kan du få en dialog om værdien af investeringen både den finansielle og operationelle del. Det kan være salg, indkøb, brainstorming, fysik arbejde eller vedligehold af forbindelse og kontakt. 
  • Selvfølgelig skal der forhandles med relevante leverandører om gode betingelser, men analyser har vist at de direkte finansielle rejser omkostninger kun udgør 15-20% af de samlede direkte og indirekte omkostninger. 
  • Lyt til de rejsende og med korte undersøgelser før og efter rejserne som inkluderer formålet og ROI, kvaliteten af leverandører og gode ideer, der kan deles med kollegaer.  

Nogle tanker der bør indgå: 

Der er mange delte meninger om ikke fysisk kommunikation. De fleste tilgængelige systemer er opgraderede og virker upåklageligt. Det er klar at meget afhænger af netværket og det skal tages med i overvejelser. Vi ved allerede at mindst 25% af fysiske rejser pre-covid er spild. Lad det indgå i vurderingerne og samtidig tænke på at modtageren rent faktisk hellere vil have et kort koncist møde fremfor at være vært. 

Der vil altid være behov for fysiske møder. Sociale sammenkomster inden for virksomheden, brainstorming møder vigtige kunder og leverandører. 

For den enkelte medarbejder med familie og ”fast” bopæl er rejser en hjemmemarkedsindustri. Som borger i landet spiller religion, lokal lovgivning, kultur og befolkningsstrukturer ind i alle beslutninger også selv om du er en del af en global virksomhed. Selv digitale nomader kommer fra et land og dets kultur. 

Forretningsrejse industrien arbejder ud fra teknologiske løsninger skabt for 50-60 år siden. På et webinar fortalte en deltager fra et globalt TMC, at det var det der virkede og at ny teknologi besværlig gjordes af, at det skulle tilpasses lokale markedsforhold.  
Det er netop det det skal: For den enkelte rejsende er det hjemmemarkedet, lokale leverandører, sprog og kultur, der er afgørende.  Tyskland er i dag bagud på brug af kreditkort, I Italien taler kun en lille andel af befolkningen Engelsk, der er mange forskellige ledelses kulturer og i en masse lande betyder familien alt.  
Derfor bør det vendes på hovedet, find lokale (måske regionale) løsninger for luftfartsselskaberne med globale teknologi produkter (f.eks. API). Det er mange APIer der skal tale sammen hvis det er for en global virksomhed, men det er jo reelt ikke anderledes end virksomhedens egen produktion og produkter? Gevinsten for det enkelte luftfartsselskab vil være enorm da de allerede i dag er mere afhængige af hjemmemarkedet end tidligere årtier. 

I en verden med voldsomme klimaforandringer er der i dag fokus på at rejse CO2 venligt. Husk, at i modsætning til den enkeltes årlige CO2 fodaftryk (12-16 tons) betyder en flyrejse, at det øges med mange kilo. En tur oversøisk betyder 1-3 tons og selv kortere rejser op til flere hundrede kilo.  

De fysiske og mentale omkostninger forbundet med forretningsrejser er øget efter Covod-19. Forsinkelser, aflysninger, ændringer og strejker påvirker langt flere rejser end i 2019.  Verden er blevet mere usikker. Det skal med i rejsepolitik via opdateret forsikring, beskyttelse og mulig hjælp for den enkelte rejsende og rejse. 
Alene i år forventer man kaos omkring bagage. 

Fortæl om en oplevelse eller del information

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *