1. Fastlæg, hvad der bidrager mest til dit CO2-aftryk. Det vil sandsynligvis være din flyrejse, så begynd med at fokusere på denne. For PwC står flyrejser for 90 % af deres CO2-udledning, så det har haft højeste prioritet. Vær dog opmærksom på, at efterhånden som du reducerer CO2-aftrykket fra flyrejser, vil påvirkningen fra andre områder som hotel- og biludlejning stige. Ret derefter opmærksomheden mod disse.
2. Analyser nøje dine rejsemønstre. Flyver du ofte på lange ruter? Er der ruter, hvor du kan skifte til direkte flyvninger, som har mindre påvirkning? Hvem flyver på premium-klasser? Er det nødvendigt? Er der korte ruter, hvor du kan skifte til tog, eller skifte til en leverandør med en nyere, mere effektiv flåde? Men husk, at måden din organisation rejser på nu, ikke nødvendigvis er den samme om fem eller ti år. “Man kan ikke løse problemet, før man forstår udviklingen i forretningen,” siger Phillip Charm, medstifter af Clarasight. “Du skal kende historiske udledninger og omkostninger, identificere de primære drivkræfter bag dem og teste forskellige scenarier for at finde den bedste vej frem.”
3. Ved vurdering og valg af leverandører, fordel andelene, så det ikke kun handler om økonomi. Accenture baserer f.eks. sine udbud på 20 % medarbejderoplevelse, 30 % bæredygtighed og 50 % økonomi. “Dette ændrer straks fortællingen,” siger Jan Jacobsen, Accenture Travel & Mobility Procurement Director. Giv fortrinsret til ansvarlige leverandører og fravælg dem, der ikke opfylder dine ESG-kriterier. Bed leverandørerne om deres bæredygtighedsplan eller vision.
4. Når du vælger leverandører, se ud over kun CO2-aftrykket, råder Glenn Thorsen, Global Sustainability Lead hos FCM Consulting. For hoteller kan det f.eks. handle om mad- og drikkevarer, rengøring, værelsesfaciliteter, cykel- og scooterudlejning, mikro-landbrug og adgang til vandgenopfyldning i fællesområder. For flyselskaber: investerer de i bæredygtigt brændstof (SAF), hvordan håndteres faciliteterne ombord, og drives deres lounges ansvarligt? Overvej også faktorer som fællesskabsinitiativer, indsats mod fattigdom og deres medarbejderbehandling.
5. Få ambassadører ombord, uanset om det er på ledelsesniveau eller blandt dine kolleger. “Der vil være personer i din organisation, der brænder for bæredygtighed. Brug dem til at påvirke adfærden,” siger Sally Higgs, Climate Reality Leader og Travel & Events Sustainability Manager hos Festive Road. Hav uformelle samtaler med dine medarbejdere, som ofte har stærke personlige holdninger til bæredygtighed både privat og på arbejde.
6. Sørg for, at du taler til den rette målgruppe. Hvem træffer beslutningerne, der påvirker organisationens CO2-aftryk fra rejser? Er det direktionen, ledere, rejsende eller assistenten, der foretager bookingerne? Ved ændringer i rejsepolitikken vil folk gerne vide, hvad det betyder for dem. “Det er svært at implementere politikker, der fungerer for alle,” siger Charm. “Mange organisationer kæmper med at mindske afstanden mellem intention og handling.”
7. Skab konkurrence mellem teams eller afdelinger. Salgsfolk, som ofte rejser meget, er naturligt konkurrencemindede, så udfordr dem til at blive bedst til at reducere deres CO2-aftryk. “Det kan også virke på marketing-, forretningsudviklings- og økonomiteams,” siger Higgs. “Hvis du kan få dem til at skære de rejser væk, som de tager uden at overveje det, er du på rette vej. Belønning er ikke nødvendigt; sund konkurrence kan være motivation nok.”
8. Opdel dine rejsende i typer for at kortlægge deres rejsebehov. Antag ikke, at ældre eller mere erfarne rejsende er de mest trygge ved at rejse. Det afhænger snarere af, hvor ofte de rejser. Dette kan påvirke, om de er villige til at flyve på lavere klasser, vælge en serviceret lejlighed frem for hotel eller tage offentlig transport frem for taxa.
9. Sæt CO2-budgetter, som du ville sætte finansielle budgetter, og gennemgå dem regelmæssigt. Sæt dem på divisions-, team-, projekt- eller individuelt niveau, afhængigt af virksomhedens rejsemønstre og kultur. Nogle gange er det bedst at lade dem inden for divisionen beslutte, hvordan budgettet skal fordeles. “Behandl udledninger med samme omhu som finansielle data,” siger Charm hos Clarasight.
10. Indsaml pålidelige data, og brug dem til at vise direktionen og de rejsende, hvad der skal gøres. Men undgå at overvælde dem med information og lad dig ikke hænge fast i detaljer. Selv grundlæggende udledningsdata er et godt udgangspunkt. “Din målgruppe vil gerne forstå, hvad der driver dine bæredygtighedsinitiativer. Giv dem et indblik og fortæl, hvordan ændringerne vil påvirke dem,” siger Eve Smith, Kommunikations- og Forandringsledelsesansvarlig hos FCM. Hold det enkelt og vælg kommunikationskanalerne omhyggeligt. Organisationer bruger i gennemsnit allerede seks forskellige kanaler til medarbejderkommunikation – undgå at tilføje en syvende!
Oversat fra BTN 10 tips.
Fortæl om en oplevelse eller del information