“OPDATRING: SAS har fået en ny aftale med Amadeus (deres hoved GDS) og har derfor valgt at fastholde den eksisterende struktur. Spørgsmålet er nu hvilke andre selskaber kan få samme besparelser og dermed presse økonomien hos GDSerne.”
Ny trend: flyselskaberne sender omkostningerne til GDS videre til Travel Management Companies (TMC) og i sidste ende køberne.
Mindst 2 flyselskaber (SAS og AF/KLM) har informeret de regionale markeder om, at de næste år vil sende GDS omkostningerne videre til TMC og rejsebureauer, hvis de bookes traditionelt og ikke bruger New Distribution Capability (NDC) eller API.
Fra april 2023 vil American stoppe brug af ældre teknologi (GDS). En betydelig mængde af Americans eksisterende produkter vil blive eksklusivt tilgængelige for rejsebureauer og Online Booking Tools (OBT’er) i moderne detailhandelskanaler drevet af NDC/API-teknologi.
Det lyder måske trivielt, men vi taler om alvorlige omkostninger for flyselskaberne og nu køberne. Bureauer i Frankrig har identificeret omkostningerne til 13€ pr. rejse. For SAS (med 25 millioner passagerer) betyder det en årlig omkostningsbesparelse på 250-325 millioner€, som nu går videre til rejsende og købere. De fleste af disse omkostninger vil skade virksomheder med hyppigt rejsende.
De 2 førstnævnte flyselskaber bruger samme måde til at administrere den nye struktur, og det betyder en meget mere administration for TMC. Brugen af samme struktur som BSP Agency Debet/Kreditnota og dermed ingen omkostninger for flyselskaberne, men dataene vil ankomme op til 3 måneder efter rejsen og derefter vil TMC’en formentlig videregive til køberne. Det kan ende som et administrativt mareridt.
Flyselskaberne planlægger også gennemføre at deres billigste priser ikke vil være tilgængelige på den traditionelle GDS-struktur, hvilket kan skade både forretningsrejse- og fritidssektoren.
Kerneproblemet er simpelthen, at det, der for 50 år siden var et stort gennembrud for flyselskaberne (det første American Airlines) for at sikre lagerstyring, prissætning og data flow, endnu er på plads, simpelthen fordi det virker, og ingen ønsker at være de første til at investere og lære af andre industrier.
I en verden med fokus på individet, skræddersyede tilbud og konstante prisændringer, kan mainframe-strukturen ikke leve op til markedets forventninger, og selv gateways som NDC har meget lidt personalisering i sig.
Lige nu rammer de 2 flyselskaber deres regionale og lokale markeder, hvor størstedelen af deres indtægter genereres (flest passagerer). Andre flyselskaber venter åbenbart, men planlægger at handle på samme måde.
Hyppigt forretningsrejsende repræsenterer seriøs indkomst og har brug for meget mere personalisering fra anerkendelse til pakketilbud, dvs. opgradering, foretrukken service, mad og drikkevarer og meget mere.
Er dette enden på det traditionelle TMC eller rejsebureau? Nej selvfølgelig ikke! Den værdi og de tjenester, der tilbydes, er nødvendige for virksomheder. Men nytænkning, ændring af drift, introduktion af ny teknologi som kunstig intelligens (AI) og Application Programming Interface (API) vil muliggøre bedre og mere personlige tilbud, og de fleste TMC er klar over dette.
Køberen står over for kortsigtede stigninger i omkostninger, men kan forvente nye og bedre tilbud, da infrastrukturen til at arrangere en rejse vil forbedres væsentligt i de kommende år.
Globale distributionssystemer er de platforme, hvorpå de fleste virksomhedsrejsebookinger foretages.
A. Globale distributionssystemer leverer realtidsdata om flyveplaner, flypriser og ledige pladser, og de behandler flyselskabsreservationer. De yder tilgængelighed og bookingsupport til hoteller, udlejningsbiler, tog, limousiner og tilhørende rejsetjenester.
B. GDS’er gemmer oplysninger om rejsendes bookede rejseplaner i form af passagernavneregistreringer, og de videregiver reservationsoplysninger til bureauernes regnskabssystemer.
C. De gemmer passager- og virksomhedsprofiloplysninger, som automatisk kan overføres til reservationsregistre.
D. De fleste GDS-implementeringer ledes af TMC, som måske overvejer alternativer i lyset af eventuelle leverandørinitiativer til at gå uden om GDS’erne.
E. Online bookingværktøjssystemer forbinder med GDS’er for at opnå adgang til bestillinger og give mulighed for prissætning og reservationer.
Fortæl om en oplevelse eller del information