Selvfølgelig kan ingen forudsige, hvor langt de indikerede politikker vil blive ført ud i livet, eller hvilke uforudsete ting der kan ske. Men vi kan kigge på sandsynlige udviklinger og overveje deres virkninger uden at bekymre os om dramatiske og ekstreme scenarier.
Vi kan opdele de politiske begivenheder i USA i to typer: dem, der har en direkte indvirkning, og dem, der kan påvirke forretningsrejsebranchen gennem økonomiske, geopolitiske, reguleringsmæssige eller sociale konsekvenser.
Denne artikel fokuserer på forretningsrejser, men nogle af de indirekte effekter er bredt relevante for indkøb.
Der er en tendens til at antage, når man diskuterer alt, der har med Trump at gøre, at samtalen vil være negativ. Dette er en forretningsdiskussion, der forsøger at se på både negative og positive aspekter. Trump-administrationen vil være en pro-erhvervsliv, lavskatte, deregulativ aktivistisk regering.
Direkte konsekvenser
Told
USA har tusind små grænser placeret i lufthavne. Vi kan forvente en strengere tilgang til indrejse i landet. Dette kunne invitere til automatiserede løsninger fra bookingsystemer og apps – endnu et kapløb for de førende online bookingværktøjer om at levere en nødvendig service.
Konsolidering
Med mindre regulering har markeder en tendens til at bevæge sig mod koncentration og oligopol. Under en mere lempelig tilgang fra justitsministeriet (DoJ) og Federal Trade Commission (FTC) kan konsolideringen blandt flyselskaber, rejsebureauer, rejse-IT, overnatningstilbud og andre aktører accelerere. Dette kan på sigt reducere konkurrencen i rejseforsyningskæden. Paradoksalt nok kan deregulering, der sigter mod at fremme konkurrence, have langsigtede negative konsekvenser. På kort sigt kan pludselige større dereguleringer ændre markeder og økonomier natten over.
Flyvesikkerhed
Uden at ville skabe alarm, er fast tilsyn den vigtigste faktor, der forhindrer konkurrencemæssige pres i at skubbe lavprisflyselskaber mod marginale sikkerhedspraksisser. Der kan opstå nye ultra-lavprisflyselskaber, der ikke hører hjemme i dit rejseprogram. Det er også muligt, at eksisterende flyselskaber, inklusive internationale amerikanske luftfartsselskaber, kan blive påvirket.
Brug af elbiler
Hvis føderale incitamenter og støtte til industrien reduceres, vil leje af elbiler forblive en premium-ydelse, og skiftet til elbilbrug kunne gå i stå på grund af økonomiske pres.
Ændringer i rejsemønstre
Hvis regeringen holder fast i sin vision om et isolationistisk Amerika og trækker sig tilbage fra sin rolle som beskytter af handelsruter og leder af globalismen, kan der ske et skifte mod Asien, Afrika og Europa. Hvis handelen med USA svækkes, kan flere købere og sælgere af varer og tjenester befinde sig andre steder. Du kan opleve at rejse mere til Frankfurt, Delhi, Hanoi og Lagos og dermed få behov for flere tjenester tilsvarende.
Indirekte konsekvenser
Økonomisk nedtur: Told
Uden at bevæge os ind i politik kan de planlagte toldpolitikker logisk set føre til både inflation og stagnation. Sammenbrud i handel er en opskrift på stagflation i stil med 1970’erne. Hvis den grundlæggende amerikanske økonomi går i bakgear, vil verden følge med i større eller mindre grad. Efterspørgslen efter forretningsrejser vil falde tilsvarende, hvilket sandsynligvis vil reducere antallet af aktører i rejsebranchen. For dem med ressourcerne, markedets position, talentet og heldet til at overleve, vil det være en mulighed for ekspansion. Recessioner driver konsolidering.
Geopolitik
Hvem kan sige? Grønland, Panama, Putin og…? Min krystalkugle, som aldrig fungerede særlig godt, er nu helt itu. Lokations- og hændelsesbaseret rejserisikostyring kan kræve et højere gear, især når det gælder hastighed i information og respons. Acceptable marginer for fejl og forsinkelser vil reduceres. Afhængighed af menneskelig punktlighed, færdigheder, viden og opmærksomhed vil være utilstrækkelig. Online bookingværktøjer og andre rejseadministrationssystemer med pligt til omsorg skal være ekstremt gode til deres job.
Sociale konsekvenser: Uroligheder
Dette ligner det foregående punkt, men handler om en ny type og niveau af uforudsigelighed. Hvis uroligheder eller endda vold opstår, kan det være sporadisk, umiddelbart og i områder, der tidligere ikke var kendt som farlige. Rejseansvarlige og deres rejsepolitikker skal være mere opmærksomme og tilpasningsdygtige dagligt.
Sociale konsekvenser: Farvel til DEI?
Reduktionen af krav til diversitet, lighed og inklusion (DEI) i den offentlige sektor kan brede sig til den private sektor, afhængigt af hvordan erhvervslivet forholder sig til DEI. Disse og andre krav i udbudsdokumenter og kontrakter vil blive tilsvarende reduceret og forenklet.
Sociale konsekvenser: Mindre fokus på CO2-regnskaber
Ligeledes er det svært at sige, hvor meget skiftet i de seneste år til at måle og styre rejserelateret CO2 blev gjort frivilligt af virksomheder, eller for synets skyld. Hvis det sidste er tilfældet, kan et skift væk fra klimaforandringsbekymringer i Washington hurtigt føre til en ophævelse af rejserelaterede CO2-mitigationer fra amerikanske regeringer og muligvis også virksomheder. Mit gæt er, at dette ikke vil sprede sig til andre lande.
America First
Hvis regeringen aggressivt presser på for en “Buy American”-politik, kan det lægge pres på ikke-amerikanske virksomheder, der henter en stor del af deres indtægter fra salg i USA. Det værste scenarie ville være en udenlandsk afhængighed af forretning med den amerikanske regering. Hvis en “Buy American”-dagsorden spreder sig til den private sektor, enten som en tendens eller gennem lovgivning, vil mange flere internationale leverandører blive påvirket.
Vær forberedt
Uden at gå ind i politik mener jeg, det er fair at sige, at vores byer, lande og planet står over for mindre stabile og forudsigelige tider. Rejseansvarliges rolle og rejseleverandørernes tjenester kan blive endnu vigtigere.
Hvor langt og bredt, og hvor og hvornår kan vi rejse uden uacceptabel risiko? Hvordan definerer, identificerer og måler vi risikoen? Hvilke systemer og tjenester er bedst til at håndtere det? Udover det åbenlyse moralske behov for at tage sig af vores kollegaer, hvad er de nye juridiske standarder og problemstillinger? Hvad med rejseforsikringer? Skal de rejsendes vetoret i højere grad anvendes og automatiseres?
Dramatiske begivenheder er pr. definition mindre sandsynlige. Min pointe her er simpelthen, at selv hvis det viser sig, at der kun var få bump, omveje og blinde vinkler på vejen foran os, så var det god rejseledelse og god forretningssans at være forberedt fra starten.
Oversat fra engelsk PASA forfatter: Tony O’Connor
Fortæl om en oplevelse eller del information